söndag 11 november 2018

Samarbete mellan mor och dotter





               Eternal Flake, "Eetu"



Vi är mitt inne i skogen, ungefär 1 km hemifrån, på en sandväg som är isig och hal och det är mörkt. Min dotter, 12 år, sitter på en liten ponny, Kiki, Waikiki, en korsningsponny, som just kommit till oss. Kiki, ska bli hennes ”nya” hopphäst. Ponnyn skulle hellst sticka iväg i galopp och jag går med för att försäkra oss om att det inte skall hända någonting. Min dotter är rädd, men sitter kvar på ponnyn, som skuttar omkring. Själv önskar jag att jag skulle vara någon annanstans, skulle säkert heldre ha tagit i damsugaren och damsugit hemma. 
Men vi klara av det, då också!
Här skriver jag om mitt och min dotters samarbete, först med hästarna och sedan också med hundarna. Undrar nu om det är ett samarbete som vi haft/har eller om den andra bara vill någonting och den andra ”måste” hjälpa till för att man nu har en dotter/ mamma som bara skall göra någonting? Det är klart att jag hjälpte till, min dotter, 12 år, ville tävla i hoppning och vad gör man inte som mamma? Mamman har ännu ansvaret för att ponnyn blir rätt utfodrad, blir skodd och har rätt utrustning för att kunna träna och tävla. Mamman är snäll och ordnar så att dottern kan delta i de regionala träningarna, som hon blivit utvald till, mamman ordnar med transport av häst och dottern, åker på tävlingar, mamman försöker lugna ner sin dotter före den egna starterna på tävlingarna påminner henne om att andas, en lugnare dotter gör också ponnyn lugnare. 
Mamman försöker att själv också komma ihåg att andas, då ekipaget rider sin hopp-bana. Kiki hade alltid full fart på, hoppade över allt man visade henne. 
En gång tänkte hon hoppa över det vita staketet som fanns runt uppvärmingsbanan.

Följande ponny Eetu, Eternal Flake, connemara, var mera pålitlig, fastän han var bara 5 år och hingst då han kom till oss. Min dotter var på en träning med terränghinder. Ponnyn hoppade terrånghindrena mycket bra och det blev ännu längre tävlingsresor efter det. Det var roligt, otroligt spännande och på samma gång avslapnande att spendera några veckoslut per sommar i tex Niinisalo, Kerava osv. 
Ekipaget var också rätt så bra och vann tex regionala mästarskap ett par gånger.
Här tror jag att vi började samarbeta. Vi diskuterade om träning, hö, havre, mineraler och spårämnen till ponnyn och vi diskuterade om var hon skulle tävla, restid, övernattning osv. Allt detta skulle vara klart före vi åkte. Under våra resor till tävlingsplatserna har vi aldrig diskuterat någonting, eller jag försökte i början, men fick alltid bara snäsande svar och gav fort upp. På hemvägen var stämningen alltid mera avslappnad och vi gick alltid tillsammans igenom vad som gått fel på tävlingen och vad som gått bra.
Sedan dess har min dotter blivit vuxen, flyttat hemifrån och börjat studera. Ponnyna blev för små och stoet vi köpte till henne som följande tävlingshäst, vill inte hoppa. Tävlingar som hon nu åker på, dressyrtävlingar på lånade hästar, behöver jag inte vara med på mera. Hästar har vi fortfarande hemma, för tillfället 5st. Nuförtiden planerar vi avel i liten skala, tillsammans. Utfodringen går till på det sättet att jag får en lista på vad och hur mycket jag skall mata hästarna. Arbetet delar vi på, min dotter bor inte så långt borta och är hemma så ofta som möjligt.
Så för att inte livet skulle bli för tråkigt har vi 4 st settrar hemma. För ett par år sedan förstod jag plötsligt att jag hade Keela, 1,5 år röd setter, Poppy, 1 år gordonsetter och Madde 3 mån gammal engelsk setter och Viivi 10 år röd setter , hemma hos oss. Det var livat och nog ganska rörigt ibland. Hundarna har roat sig med att smaska på otroliga mängder skor, blommor, stolar, tapeter, glasögon och telefoner. Blommorna är nuförtiden högt uppe på någon hylla, jag använder bara billiga glasögon och telefoner. Skorna förvaras på hatthyllan. Viivi dog nu i början av sommaren och efter det har Keelas bror Unski flytttat hit.
Hundarna är ganska långt mitt intresse, sköter dagligen om dem och sover mina nätter med två hundar. Vård av hundarnnas päls försöker vi hinna med tillsammans. 
Jag tror att våra hundar lever ett lyckligt hundliv, har mycket sällskap av varandra och spenderar mycket tid ute.
Vi brukar åka på några utställningar per år. I år har det inte blivit så många, eftersom vär Keela blev opererad för förvriden magsäck i maj. Hon mår nu bra igen, men pälsen på magen växer väldigt långsamt tillbaka. Hela Keelas plötsliga insjuknande gjorde att vi prioriterade om. Vi hade planer på att åka på många utställningar på sommaren, men de var plötsligt inte så viktigt längre. Viktigast för oss blev att Keela skulle bli helt frisk igen. Men vi kommer igen! De utställningar som vi varit på har vi ofta gjort tillsammans, min dotter och jag. Iblannd har också Keelas andra ägare, min son, varit med. Han har också en viktig roll i vården av hundarna, matar och rastar dem, då jag inte är hemma.
Samarbetet då det gäller utställningsresorna går i korthet till på det sättet att jag själv är helt slut då vi äntligen kommer iväg. Har läst om att andra fungerar på samma sätt: hundarna skall trimmas i utställningsskick på kvällen före, dvs det är inte kväll mera då man fixar till de sista, runt öronen och några hår på tassarna som plötsligt växt upp på fel ställe. Undrar om jag lär mig nångång? Trimningen kunde ju göras en vecka på förhand, inte sant? Min dotter brukar vara färdig i någorlunda god tid, dvs hon har packat sin dräkt som hon skall ha på sig, make-upen och har sett till att hon har hela strumpbyxor med sig :) Nåja, ovanstående stämmer nog inte riktigt. Min dotter förbarmar sig över mig och brukar vara med och fixa litet med hundarnas päls. Kan tänka mig att hon säkert tycker litet synd om mig :)
Min dotter brukar visa hundarna på utställningarna. Jag tycker att hon är jätteduktig på det. Min uppgift är att hålla reda på alla grejjer vi har med oss, kamma och borsta före hundarna visas och ha koll på när de skall in i utställningsringen. Det är väl min dotters press på att prestera igen. Brukar igen påminna henne om att andas…
I det stora hela så har vi ju hållit på med sk tävlingsresor i ungefär 15 år. Jag tror att det har varit en bra sak med tanke på att vi nu har många djur att ta ansvar över. Vi känner nog varandra mycket bra, vi vet vad den andra tänker om sådant som berör våra djur. Ja, en sak ännu, nuförtiden kan vi diskutera saker då vi kör till utställningarna :)



Clever Sett Tiramisu "Keela" BIR som 7 mån (till höger)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar