tisdag 2 oktober 2018

Det var en gång, om att söka fjordhäst i Norge / Olipa kerran, miten Norjasta löytyi vuonohevonen



På våren 1998 hade jag bestämt mig, ja måste få en egen fjordhäst!
Fick hjälp till att söka det rätta stoet av Finlands fjordhästförenings grundare 
Gunilla Avellan och hennes man Björn Taraldset. Jag blev inbjuden 
till deras sommarhus i Innvik i Norge. Vi var och tittade på många fina fjordhästar
som var till salu. På bilden ovan en flock med ungefär 10 ston och en hingst, 
som vi här bekantar oss med. Det var en alldeles underbar resa,
 jag lärde mig mycket om fjordhästhållning i Norge, 
om hur viktig rasen är för norrmännen!
🐎
Keväällä 1998 olin päättänyt, oli pakko saada ihan oma vuonohevonen!
Apua sopivan tamman etsimisessä sain Suomen Vuonohevosyhdistyksen perustajalta
Gunilla Avellanilta ja hänen mieheltään Björn Taraldset. 
He pyysivät minua vierailulle heidän kesämökilleen, mikä sijaitsee Invikissä Norjassa.
Sain nähdä paljon hienoja, myynnissä olevia tammoja. 
Kuvassa yllä noin 10 tamman lauma ja ori, mihin tutustuttin.
Matkalla opin paljon vuonohevosten pidosta ja miten tärkeä rotu on norjalaisille.


Då jag såg Askhild, visste jag att hon är den rätta, hennes ögon och utstrålning var
just precis det som jag ville ha. Jag hade fått det goda rådet att hålla "pokerfacet" då 
jag hittat det sto jag vill köpa, att inte verka för ivrig, för då kunde priset på henne ha stigit. 
Vet inte om det lyckades så bra. Samma höst flyttade Hilda sedan till Finland, 
närmare bestämt till Dragsfjärd på Kimitoön, där vi bodde då.
🐎
Kun näin hänet, Askhild, tiesin heti että hän on se oikea. Tamman silmät 
ja koko olemus oli juuri sitä oikeaa. Minua oli jo etukäteen neuvottu 
olemaan rauhallinen, eikä saanut vaikuttaa liian innokkaalta, 
koska hinta olisi voinut nousta. En tiedä onnistuinko. Hilda tuli kuin tulikin
jo syksyllä Suomeen, Dragsfjärdiin Kemiönsaarella, missä asuimme silloin. 


Och Hilda har alltid varit den rätta! Här ser ni mina barn tillsammans med 
Hilda då hon var 4-5 år. Bilderna får tala för sig själv!
🐎
Ja Hilda on aina ollut se oikea! Kuvissa lapseni yhdessä 
Hildan kanssa hänen ollessa 4-5 vuotias. Kuvat puhuvat puolestaan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar